Zapobieganie kryzysom w mediach społecznościowych zaczyna się od oceny ryzyka tego, co może się zdarzyć i jakie to niesie zagrożenie.
Bez analizy rodzajów ryzyka i możliwych kryzysów niemożliwa jest skuteczna obrona marki przed atakami online.
Oto trzy cele oceny ryzyka w mediach społecznościowych:
1. zrozumienie zagrożeń jakie niosą media społecznościowe dla Twojej marki,
2. zapobieganie kryzysom, które można przewidzieć,
3. przygotowanie się do działania w sytuacjach nieprzewidywalnych.
Ocena ryzyka zaczyna się od burzy mózgów i sporządzenia dwóch list:
1. lista wszystkich problemów i kryzysów, które pojawiły się w firmie w przeszłości w różnych kanałach komunikacji (obsługa klienta, kontakty telefoniczne, poczta elektroniczna, media tradycyjne) pod kątem szkód jakie mogły wyrządzić w mediach społecznościowych,
2. lista wszystkich potencjalnych zagrożeń i kryzysów, które mogą się pojawić w oparciu o to, co wydarzyło się w innych firmach i jak sobie z tym poradziły – ale pamiętaj, że nie ma dwóch identycznych kryzysów! Na tym etapie niczego nie wykluczaj z góry.
Po sporządzeniu obydwu zestawień:
a. wybierz kryzysowe scenariusze, których można uniknąć – po co tworzyć plan kryzysowy dla sytuacji, której można skutecznie zapobiec?
b. opracuj plany kryzysowe dla wszystkich kryzysów i zagrożeń, których nie można wykluczyć lub przewidzieć.
Po zdefiniowaniu listy zagrożeń, którym można zapobiec, wybierz te, na które nie masz żadnego wpływu.
Kolejne kroki:
1. opisz scenariusze związane z wystąpieniem konkretnego zagrożenia,
2. wybierz te najgroźniejsze i prowadź ich monitoring,
3. opisz jakie straty może przynieść wystąpienie każdego konkretnego zagrożenia i kryzysu,
4. opracuj strategie działania dla każdego konkretnego zagrożenia i kryzysu.
Ważne, żeby w składzie zespołu kryzysowego znaleźli się ludzie mający różne doświadczenie w zarządzaniu marką, komunikacją online oraz kontaktami z konsumentami i fanami. Każda z tych osób wniesie własną wiedzę, uwagi i propozycje, co pomoże stworzyć całościową i dokładną ocenę zagrożeń jakie niosą Twojej firmie media społecznościowe.
Jak w Twojej firmie ocenia się ryzyko w mediach społecznościowych? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz