Znasz największe zagrożenie dla Twojej firmy? Wiesz jakie jest ryzyko jego wystąpienia?
Otto Lerbinger w książce "The Crisis Manager: Facing Risk and Responsibility" proponuje przeprowadzić analizę podatności na kryzys w trzech etapach:
1. Identyfikacja zagrożenia: opis istniejących zagrożeń zgodnie z metodą "najgorszego czarnego scenariusza".
2. Ocena rodzaju ryzyka: opis natury ryzyka, stopnia dolegliwości i prawdopodobieństwa wyrządzenia szkody.
3. Ocena poziomu zagrożenia: kalkulacja poziomu zagrożenia i rekomendowane działania.
Celem analizy podatności na kryzys jest identyfikacja wszystkich możliwych sytuacji kryzysowych, opis prawdopodobieństwa ich wystąpienia i ocena szkodliwych efektów.
Gotowy dokument (inwentarz kryzysowy) pokaże listę zagrożeń i ich prawdopodobieństwo według następujących kategorii:
0 – Niemożliwe
1 – Raczej niemożliwe
2 – Raczej możliwe
3 – Możliwe
4 – Bardziej niż możliwe i dosyć prawdopodobne. Wcześniej miała z tym do czynienia konkurencja.
5 – Bardzo możliwe. Nieważne czy się kiedyś wydarzyło, ale sygnały ostrzegawcze są ewidentne.
Podobnie jak wyżej ocenę szkodliwych efektów można ułożyć według takiej listy:
1. Zero szkód – Żadnych konsekwencji.
2. Drobne szkody – Można się z nimi uporać bez większych trudności.
3. Widoczne szkody – Lekkie zainteresowanie mediów.
4. Poważne szkody – Umiarkowane zainteresowanie mediów.
5. Ogromne szkody – Duże zainteresowanie mediów.
6. Katastrofalne szkody – Informacje na czołówkach ważnych gazet. Może doprowadzić do upadku firmy.
Umiejętne zarządzanie problemami, wczesne wychwytywanie potencjalnie niebezpiecznych komplikacji i ich właściwa ocena (rodzaj problemu, jego prawdopodobieństwo i szkodliwość) mogą zapobiec wybuchowi kryzysu.
Jak zarządzasz problemami w swojej firmie? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz