piątek, 29 kwietnia 2016

6 etapów przygotowania firmy do kryzysu

Wiele firm odnoszących sukcesy chwali się, że potrafią poradzić sobie z każdym kryzysem.

Żyjemy w nieidealnym świecie i kryzys może doświadczyć każdego – zyski spadają, rosną koszty zatrudnienia, wichura niszczy budynki fabryki, niezadowoleni pracownicy grożą strajkiem, samoloty znikają z radarów.

W zarządzaniu kryzysem trzeba jednocześnie myśleć o przejściowej sytuacji (kryzys) i przyszłości (długoterminowe skutki kryzysu).

Oto 6 etapów przygotowania firmy do zarządzania sytuację kryzysową:

1. Oceń stan przygotowania organizacji do zarządzania kryzysem. Dokonaj przeglądu wszystkich aktualnych procedur opisujących postępowanie po wybuchu pożaru, wstrzymaniu dostawy prądu, wystąpieniu złej pogody, odnotowaniu niekorzystnych wyników finansowych i wypadków zagrażających życiu pracowników.

2. Weź pod lupę obowiązujące w firmie listy zadań w kryzysie i przetestuj ich przydatność (czy zalecane postępowanie daje pożądane efekty?). Weź pod uwagę wszystkie możliwe kryzysy dotyczące strat finansowych, szkód strukturalnych oraz sytuacji niebezpiecznych dla zdrowia i życia.

3. Przeprowadź audyt firmowego planu zarządzania kryzysowego – zbadaj zapasy środków bezpieczeństwa, wiedzę i umiejętności pracowników w sytuacji konkretnych zagrożeń. Opisz wyniki, przekaż je szefom firmy i zajmij się usunięciem słabych punktów.

4. Sprawdź w praktyce jak działa obecny plan kryzysowy. Przeprowadź symulację badającą przygotowanie pracowników do najpoważniejszych i najbardziej prawdopodobnych kryzysów. W czasie próbnych alarmów skup się na szybkiej ewakuacji wszystkich osób z zagrożonego terenu i sprawnym uruchomieniu adekwatnych procedur.

5. Zorganizuj spotkanie z kierownictwem firmy, na którym upewnisz się, że członkowie sztabu kryzysowego rozumieją co i w jakiej kolejności mają robić. Sprawdź tę wiedzę zadając pytania dotyczące hipotetycznego kryzysu. Wybierz kilka przypadkowych osób z kierownictwa i oceń ich decyzje i komunikację w zarządzaniu wymyśloną sytuacją kryzysową.

6. Wyznacz dzień w miesiącu kiedy będziesz monitorować zachowanie załogi w sytuacji kryzysowej. Popraw nieskuteczne lub nieaktualne dokumenty kryzysowe, procedury i zarządzenia. Opisz wnioski w raporcie i oceń indywidualny poziom przygotowania pracowników.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu kryzysowym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

PS. Zobacz "Elementarz antykryzysowy" [pdf, 1.01 MB]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz