czwartek, 29 października 2015

Monitoring mediów społecznościowych

Jak monitorujesz media społecznościowe?

Często zadaję to pytanie znajomym ekspertom zarządzania komunikacją kryzysową, bo każdy robi to w trochę inny sposób i zawsze mogę się czegoś nauczyć.

Idealnym rozwiązaniem byłoby "wielofunkcyjne centrum monitoringu mediów społecznościowych" z milionem ekranów wyświetlających najnowsze wiadomości.

Praktyka jest dużo skromniejsza. Zwykle jest to jeden monitor z podglądem do kilkunastu zakładek.

Samo słowo "monitoring" nie jest rozumiane tak samo. Na przykład, słyszałem takie interpretacje:

1. "Nigdy nie wyłączam telefonu komórkowego."

2. "Monitoruję lokalne media w poszukiwaniu interesujących informacji."

3. "Jeśli usłyszę coś ciekawego w autobusie, sklepie lub na ulicy, sprawdzam co się o tym mówi na Twitterze i Facebooku."

4. "Kiedy szef wchodzi do pokoju natychmiast zaczynam "monitorować" (tzn. sprawdzam nowości w firmowym intranecie)."

5. "Przeglądanie tematycznych list dyskusyjnych?"

6. "Sprawdzanie zawartości poczty elektronicznej."

7. "Mamy podgląd najważniejszych telewizyjnych stacji informacyjnych. Nie przeoczymy niczego ważnego."

Żadna z tych "definicji" nie opisuje istoty monitoringu online.

Oto 4 pytania pozwalające ocenić skuteczność strategii monitoringu mediów społecznościowych:

1. Czy wiesz o ważnej dla Ciebie wiadomości ZANIM zaczną o tym mówić media?

2. Jakie są pierwotne źródła Twoich informacji? Ludzie na ulicy, pracownicy służb ratowniczych (policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna), anonimowi informatorzy, lokalne media, media krajowe, prawnicy przesyłający wezwania do sądu?

3. Czy zawsze pierwszy dowiadujesz się o ważnych dla Ciebie sprawach czy ktoś dowiaduje się wcześniej?

4. Czy Twoi znajomi i fani w mediach społecznościowych przekazują Ci ważne dla Ciebie informacje?

Oto dwa proste zadania na przyszły tydzień:

1. Wybierz tematy, które będziesz monitorować.

2. Wybierz media, które będziesz obserwować.

I nie mów, że nie masz czasu. Na ważne rzeczy zawsze znajdzie się czas.

Dlaczego monitoring online jest ważny?

Im wcześniej dotrze do Ciebie ważna informacja, tym więcej masz czasu na przygotowanie właściwej reakcji.

W mediach społecznościowych liczą się sekundy...

Jak monitorujesz media społecznościowe? Napisz o tym w komentarzu.

2 komentarze:

  1. W mediach społecznościowych najważniejszy jest teraz czas reakcji, więc ja korzystam z narzędzia do monitoringu mediów. W ten sposób nie potrzebuje "milionów ekranów", bo mam wszystko w jednym miejscu dostępne od zaraz ;)
    Jeśli potrzebujemy informacji ze wszystkich źródeł (prasa, rtv, internet) to naprawdę nie widzę innego rozwiązania niż profesjonalne narzędzie, bo tak to faktycznie można by pogubić się wśród tych wszystkich ekranów.
    Wybór firm na rynku jest spory (mi zależało na wszystkich źródłach, więc mam newspoint), także warto przetestować i porównać efektywność pracy w porównaniu do "ręcznego monitoringu" ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za opinię. Czas reakcji jest ważny, ale jeszcze ważniejsza jest prawidłowa ocena sytuacji i podjęcie trafnej decyzji.

      Usuń