czwartek, 25 czerwca 2015

4 porady z pierwszej strony planu kryzysowego

Nie ma pożaru, który ugaszono za szybko. Nie ma kryzysu, który się skończył za wcześnie. Bez dobrego planu kryzysowego wszystko trwa za długo i za dużo kosztuje.

Komunikacja kryzysowa pomaga ludziom zrozumieć jaki masz problem, co robisz, dlaczego to robisz i jakie masz plany. Dzięki skutecznej komunikacji kryzys trwa krócej i mniej kosztuje.

Oto cztery porady, dzięki którym plan kryzysowy sprawdzi się w kryzysie:

1. Tylko konkrety

Nie pisz rozwlekle i nudno o roli komunikacji w kryzysie i o tym jak działa. Te informacje można znaleźć w każdej książce o PR.

Użytkownicy planu potrzebują prostych, jasnych i konkretnych instrukcji co i kiedy zrobić oraz kto jakie ma obowiązki.

2. Bez zbędnych szczegółów

Nie opisuj szczegółowo wszystkich hipotetycznych scenariuszy za pomocą gotowych szablonów w rodzaju "Komunikat prasowy - Wybuch gazu 5. zbiornika" lub "Oświadczenie po wycieku do rzeki trującej substancji". Szablon jest tylko punktem wyjścia i służy porządkowaniu myśli i organizacji danych.

Każda sytuacja jest niepowtarzalna i przeświadczenie, że nic Cię nie może zaskoczyć tylko usypia czujność.

3. Doświadczony komunikator

W kręgu osób podejmujących decyzje w kryzysie powinna znaleźć się osoba z dużym doświadczeniem w komunikacji. Wiele planów zakłada, że dzień przed wybuchem kryzysu główny rzecznik prasowy "wpada pod autobus". Może dlatego te plany są tak dziwnie skonstruowane i niepraktyczne.

Nikt z dnia na dzień nie zostaje dyrektorem finansowym czy szefem ochrony, więc dlaczego każdy użytkownik planu ma nagle poczuć się ekspertem komunikacji? W zespole zarządzającym kryzysem stale musi pracować doświadczony ekspert komunikacji i osoba, która w każdej chwili może go zastąpić.

4. System modułowy

Skoncentruj się na stworzeniu systemu modułowego, który umożliwia powtarzanie podstawowych procesów decyzyjnych na początku kryzysu i w czasie jego trwania, nawet jeśli uporanie się z kryzysem zajmie kilka dni czy tygodni.

Plan powinien opisywać co jest dla organizacji kryzysem, jak zbiera się zespół kryzysowy, jak komunikują się jego członkowie, jak zbierają informacje, jak je analizują i oceniają, jak podejmują decyzje i jak je komunikują.

Masz pytanie o komunikacji kryzysowej lub potrzebujesz pomocy w przygotowaniu planu kryzysowego? Prosimy o telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz