Do skutecznego zarządzania kryzysowego w XXI wieku potrzeba kilku rzeczy: 1. aktualnego planu kryzysowego, 2. doświadczonego zespołu kryzysowego, 3. regularnych symulacji kryzysowych i 4. nowoczesnego centrum zarządzania kryzysowego. Ten ostatni element zmienił się bardzo w ostatnich latach zgodnie z większymi wymaganiami zarządzania kryzysowego.
20 lat temu (we wczesnych latach zarządzania kryzysowego w Polsce) niektóre firmy miały coś co można nazwać "centrum dowodzenia". Była to wydzielona sala wyposażona w odpowiednie urządzenia, wykorzystywana tylko w sytuacjach kryzysowych. Przygotowanie takich pomieszczeń było kosztowne i rzadko się z nich korzystało.
Dzisiaj większość firm do zarządzania kryzysem wykorzystuje swoje sale konferencyjne, które w krótkim czasie zmieniają się w tymczasowe i w pełni funkcjonalne centra zarządzania kryzysowego. Jeden z naszych klientów ma takie centrum operacyjne w Warszawie.
Sala znajduje się na 1. piętrze biurowca, blisko biur zarządu. Nie można do niej wejść bez specjalnej elektronicznej przepustki. Na ścianach jest sześć ekranów telewizyjnych, na których można jednocześnie obserwować wszystkie najważniejsze programy informacyjne (polskie i zagraniczne). Ekrany mogą być także wykorzystane do prowadzenia telekonferencji i prezentacji. Na ścianach wiszą też cztery duże elektroniczne zegary.
Na środku sali stoi ogromny okrągły stół z mikrofonami, wejściami na słuchawki i krzesłami dla 10 członków zespołu kryzysowego. W rogu przy drzwiach jest stanowisko do obsługi wszystkich urządzeń technicznych.
Przy ścianach stoją podłużne stoły dla poszczególnych wydziałów lub pracowników, którzy mogą być potrzebni w czasie zarządzania kryzysem. Na tabliczkach są opisane kolejne wydziały, na przykład transport, ochrona środowiska, obsługa klienta, dział prawny, itd. Na stołach są też mikrofony do telekonferencji.
W przedpokoju jest miejsce do wypoczynku (trzy wygodne sofy) i mała kuchnia (dwa ekspresy do kawy). Kilka kroków dalej jest toaleta.
Nasz klient stworzył bardzo funkcjonalne centrum zarządzania kryzysowego – najlepsze jakie widzieliśmy. Jest we właściwym miejscu, ma odpowiedni rozmiar i nowoczesne wyposażenie techniczne gwarantujące bezawaryjną pracę (na przykład własny generator prądu). Sala może być wykorzystana także do firmowych zebrań i sesji szkoleniowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz