Badania agencji konsultingowej Deloitte odkryły dużą różnicę pomiędzy tym jak firmy czują się przygotowane do zarządzania kryzysem, a tym jak faktycznie są do tego przygotowane. Według tego badania ponad 76% członków zarządów jest przekonanych, że ich firmy są w stanie skutecznie stawić czoła następnemu kryzysowi.
Jednocześnie 49% szefów przyznaje, że monitorują komunikację wewnętrzną w poszukiwaniu potencjalnych problemów. Dodatkowo, tylko 32% prowadzi szkolenia, warsztaty lub symulacje kryzysowe.
Gry strategiczne, symulacje i odgrywanie ról na warsztatach kryzysowych są praktycznymi ćwiczeniami, które testują alternatywne rozwiązania problemów, poprawiają jakość interakcji między uczestnikami i zwiększają atrakcyjność szkolenia.
Podobieństwa między tymi trzema ćwiczeniami są widoczne gołym okiem. Wszystkie wymagają współpracy i podejmowania decyzji w wyznaczonym czasie i kontekście. Można je przeprowadzić w sali szkoleniowej, przed komputerem lub na odległość dopasowując konkretne treści do indywidualnego stylu przyswajania wiedzy i umiejętności.
W wyborze optymalnych metod szkoleniowych trzeba także pamiętać o różnicach.
Gry strategiczne doskonalą umiejętność rywalizacji lub negocjacji według wyznaczonych zasad. Na koniec wiadomo kto wygrał i kto przegrał. Gry najlepiej nadają się do testowania procesów i procedur, na przykład budowanie zespołu, rozwiązywanie konfliktów i tworzenie polityk komunikacji.
Symulacje szczegółowo opisują kryzysową sytuację, role, cele i zadania. Uczestnicy realizują realne i najbardziej prawdopodobne scenariusze. Informacje – inaczej niż w grach – są ważniejsze od zasad. Wszystkie decyzje i działania zmierzają do osiągnięcia wyznaczonego celu. Symulacje idealnie pasują do utrwalania konkretnych umiejętności, na przykład planowanie, negocjowanie i decydowanie.
W odgrywaniu ról chodzi o analizę myśli, uczuć i reakcji wywołanych wcieleniem się w wybraną postać. Idzie o dostarczenie konkretnych przeżyć. Odgrywanie ról pomaga doskonalić ogólne umiejętności, na przykład krytyczne myślenie, aktywne słuchanie i asertywność.
W symulacjach też mamy do czynienia z odgrywaniem ról, ale są one przypisane do zadań – skuteczne działanie jest ważniejsze od pełnionej roli.
Wszystkie te ćwiczenia skracają proces transferu skomplikowanej wiedzy i przyswajania nowych umiejętności. Zwiększają zaangażowanie i pozwalają lepiej zapamiętać nowe wiadomości. Maksymalnie zbliżają uczestników do realnych doświadczeń w sytuacji kryzysowej i pozwalają uczyć się na błędach – zapewniając im jednocześnie naukę w bezpiecznym środowisku.
Zrozumienie wyróżników różnych form i metod nauki pozwala trenerom zbudować skuteczny warsztat dopasowany do potrzeb grupy szkoleniowej.
Jeśli jesteś zainteresowany warsztatem kryzysowym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz