Nie krzycz na reportera jeśli czegoś nie rozumie. Mów wolno, spokojnie i z przekonaniem. Wszystko pokazuj w zrozumiałym kontekście.
Uczestnicy naszych szkoleń medialnych często narzekają na to, że ich wypowiedzi w mediach są "wyrwane z kontekstu".
Z moich obserwacji wynika, że dzieje tak najczęściej kiedy rzecznik prasowy rozmawia z reporterem nieprzygotowany – improwizuje i nie pamięta co naprawdę powiedział.
Jeżeli nie wiesz co chcesz powiedzieć reporterowi – bez względu na jego pytania – nie możesz się z nim spotkać. Musisz mieć przygotowane i przećwiczone przed wywiadem trzy kluczowe komunikaty – one dają pewność siebie i zdecydowanie oraz gwarantują spójny przekaz.
Oprócz treści przekazu w udanym wywiadzie ważny jest także styl wypowiedzi – to jak odpowiadasz na pytania. Pamiętaj, że rozmawiasz z reporterem. To nie jest nieformalna pogawędka przy kawie.
Kłopoty z cytatami pojawiają się z trzech głównych powodów:
1. Mówisz zbyt szybko i reporter nie nadąża z notatkami.
2. Używasz zbyt skomplikowanych wyrażeń oraz długich słów i zdań.
3. Często powtarzasz "ale" i "moim zdaniem". To wywołuje wrażenie, że często zmieniasz zdanie i utrudnia odróżnienie tego, co jest osobistą opinią od oficjalnego stanowiska firmy.
Oto 7 porad jak pomóc reporterowi w zrobieniu dokładnych notatek:
1. Mów wolniej i wyraźniej niż zwykle.
2. Rób dłuższe przerwy między zdaniami.
3. Używaj prostych słów – unikaj technicznych terminów i branżowego żargonu.
4. Mów krótkimi zdaniami.
5. Buduj zdania samodzielne: jedna myśl = jedno zdanie.
6. Nie używaj wyrażeń "Sądzę", "Uważam", "Mam nadzieję", gdyż sugerują brak pewności i brzmią jak osobista opinia.
7. Nie używaj spójnika "ale", gdyż podważa znaczenie wszystkiego co powiedziałeś przed "ale". Na przykład "To jest ciekawy projekt, ale musimy mieć na uwadze, że...
Nigdy nie masz 100% pewności jakie informacje reporter wybierze do artykułu, ale dobre przygotowanie zmniejsza ryzyko przykrego rozczarowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz