piątek, 29 kwietnia 2016

6 etapów przygotowania firmy do kryzysu

Wiele firm odnoszących sukcesy chwali się, że potrafią poradzić sobie z każdym kryzysem.

Żyjemy w nieidealnym świecie i kryzys może doświadczyć każdego – zyski spadają, rosną koszty zatrudnienia, wichura niszczy budynki fabryki, niezadowoleni pracownicy grożą strajkiem, samoloty znikają z radarów.

W zarządzaniu kryzysem trzeba jednocześnie myśleć o przejściowej sytuacji (kryzys) i przyszłości (długoterminowe skutki kryzysu).

Oto 6 etapów przygotowania firmy do zarządzania sytuację kryzysową:

1. Oceń stan przygotowania organizacji do zarządzania kryzysem. Dokonaj przeglądu wszystkich aktualnych procedur opisujących postępowanie po wybuchu pożaru, wstrzymaniu dostawy prądu, wystąpieniu złej pogody, odnotowaniu niekorzystnych wyników finansowych i wypadków zagrażających życiu pracowników.

2. Weź pod lupę obowiązujące w firmie listy zadań w kryzysie i przetestuj ich przydatność (czy zalecane postępowanie daje pożądane efekty?). Weź pod uwagę wszystkie możliwe kryzysy dotyczące strat finansowych, szkód strukturalnych oraz sytuacji niebezpiecznych dla zdrowia i życia.

3. Przeprowadź audyt firmowego planu zarządzania kryzysowego – zbadaj zapasy środków bezpieczeństwa, wiedzę i umiejętności pracowników w sytuacji konkretnych zagrożeń. Opisz wyniki, przekaż je szefom firmy i zajmij się usunięciem słabych punktów.

4. Sprawdź w praktyce jak działa obecny plan kryzysowy. Przeprowadź symulację badającą przygotowanie pracowników do najpoważniejszych i najbardziej prawdopodobnych kryzysów. W czasie próbnych alarmów skup się na szybkiej ewakuacji wszystkich osób z zagrożonego terenu i sprawnym uruchomieniu adekwatnych procedur.

5. Zorganizuj spotkanie z kierownictwem firmy, na którym upewnisz się, że członkowie sztabu kryzysowego rozumieją co i w jakiej kolejności mają robić. Sprawdź tę wiedzę zadając pytania dotyczące hipotetycznego kryzysu. Wybierz kilka przypadkowych osób z kierownictwa i oceń ich decyzje i komunikację w zarządzaniu wymyśloną sytuacją kryzysową.

6. Wyznacz dzień w miesiącu kiedy będziesz monitorować zachowanie załogi w sytuacji kryzysowej. Popraw nieskuteczne lub nieaktualne dokumenty kryzysowe, procedury i zarządzenia. Opisz wnioski w raporcie i oceń indywidualny poziom przygotowania pracowników.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu kryzysowym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

PS. Zobacz "Elementarz antykryzysowy" [pdf, 1.01 MB]

sobota, 23 kwietnia 2016

W sytuacji kryzysowej agencja PR nie jest luksusem

Zatrudnienie agencji PR w sytuacji kryzysowej porównywane jest często do zakupu Maybacha, Rolexa lub co najmniej torebki Louisa Vuittona.

Kiedy masz kłopoty prawne szybko szukasz renomowanego adwokata. Kiedy nie radzisz sobie z problemem podatkowym kontaktujesz się z cenionym księgowym. Kiedy skarżysz się na zdrowie dzwonisz do doświadczonego lekarza.

A co robisz kiedy masz do czynienia z sytuacją kryzysową? Zamykasz się w biurze i wyłączasz telefon? Pożyczasz w bibliotece książkę o zarządzaniu kryzysowym? Szukasz darmowej porady w Internecie?

Zarządzanie kryzysowe jest najtańsze na etapie prewencji. Najdroższe kiedy pali się dom, tonie statek lub rząd przegrywa wybory. Ale zawsze jest tańsze od całkowitej bezczynności.

Kilka lat temu jeden z moich klientów nie chciał, żebym porozmawiał z reporterem, który pisał o jego kłopotach finansowych, żeby "nie ułatwiać mu pracy".

Gdybyś miał poważny problem w pracy, zrezygnowałbyś z pomocy osoby, która dzięki swoim kontaktom zawodowym mogła pomóc Ci rozwiązać ten problem? Na przykład przekazać ważne informacje Twoim klientom, mediom, kontrahentom i liderom opinii.

Żadna firma, instytucja i organizacja nie poradzi sobie z zarządzaniem sytuacją kryzysową bez skutecznej komunikacji. PR i zarządzanie kryzysowe są nierozłącznie związane. Tylko nieliczni pracownicy wewnętrznych działów PR mają doświadczenie i wiedzę wystarczającą do samodzielnego zarządzania kryzysem.

W sytuacji kryzysowej pieniądze nie są najważniejsze – tak jak nie są najważniejsze kiedy trzeba ratować ofiary wypadku Daewoo czy Maybacha.

Jeśli potrzebujesz pomocy w komunikacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

wtorek, 19 kwietnia 2016

26 najchętniej czytanych artykułów o zarządzaniu kryzysowym

Podstawowym celem zarządzania kryzysowego jest zapobieganie sytuacjom kryzysowym, a jeśli to się nie uda, minimalizowanie negatywnych skutków kryzysowego zdarzenia, na przykład pożaru, katastrofy, powodzi, itp.

Na naszych warsztatach kryzysowych uczymy jak opracować plany kryzysowe, rozpoznawać sygnały informujące o potencjalnym zagrożeniu, analizować i diagnozować sytuacje kryzysowe i skutecznie zarządzać kryzysem – od początku do końca.

Przed warsztatem kryzysowym uczestnicy otrzymują sporą dawkę wiedzy. Część tej wiedzy jest dostępna online dla każdego.

Oto 26 najchętniej czytanych naszych artykułów o zarządzaniu kryzysowym:

1. 20 symptomów kryzysowego zarządzania firmą

2. 15 pytań sprawdzających przygotowanie do kryzysu

3. Dwie wiadomości o zarządzaniu kryzysowym

4. Trzy filary dobrej reputacji

5. Trzy pytania w każdej sytuacji kryzysowej

6. Cztery porady z pierwszej strony planu kryzysowego

7. Strategia analizy ryzyka

8. Zarządzanie kryzysowe nie zaczyna się od komunikatu o tym, co się stało

9. Recepcja – Twoja pierwsza linia obrony

10. Najlepsza polityka medialna w sytuacji kryzysowej

11. 7 fatalnych błędów w zarządzaniu sytuacją kryzysową

12. Kto jest ważniejszy w kryzysie: prawnik czy ekspert PR?

13. Dlaczego terroryzm i media potrzebują się nawzajem

14. Słońce i deszcz, czyli jak testować skuteczność symulacji kryzysowych

15. Jak wygląda symulacja konferencji prasowej w sytuacji kryzysowej

16. Kto zarządza symulacją kryzysową?

17. Konferencja prasowa – Ćwiczenie ze szkolenia medialnego

18. Aktualizacja planu komunikacji kryzysowej

19. Kryzys i problem w mediach społecznościowych

20. Jak oceniać ryzyko w mediach społecznościowych

21. 7 pytań przed kryzysem online

22. 10 zakazów w polityce komunikacji w mediach społecznościowych

23. Potrzebujesz planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych?

24. Jak często aktualizować plan komunikacji kryzysowej online?

25. Co zrobić po uporaniu się z kryzysem

26. Czy to na pewno już się nie powtórzy?

Jeśli jesteś zainteresowany warsztatem kryzysowym lub pomocą w komunikacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

sobota, 16 kwietnia 2016

Jak wygląda symulacja konferencji prasowej w sytuacji kryzysowej

Znany producent mebli biurowych wycofuje z rynku lampy podłogowe i stołowe ze względu na ryzyko porażenia prądem. Decyzję podjęto po wykryciu uszkodzonych przewodów w pewnej liczbie lamp.

Do tej pory zanotowano trzy przypadki porażenia klientów prądem. Nikt poważnie nie ucierpiał, ale firma nie chce ryzykować życia i zdrowia klientów i apeluje o natychmiastowy zwrot wszystkich lamp.

Tak wyglądał w skrócie przykładowy scenariusz symulacji kryzysowej na naszym szkoleniu medialnym dla firmy z branży meblarskiej. Zadaniem uczestników było przygotowanie konferencji prasowej, na której poinformują media o tym, co się stało, jak rozwiązują problem i jakie mają plany.

Celem ćwiczenia było postawienie uczestników w sytuacji zbliżonej do realnego i prawdopodobnego zagrożenia oraz opracowanie i przećwiczenie kluczowych komunikatów. Mieli odczuć na własnej skórze co to znaczy odpowiadać krótko i rzeczowo na konkretne pytania w świetle reflektorów.

Wybraliśmy rzecznika prasowego, który miał poprowadzić konferencję i trzech ekspertów, którzy mieli odpowiadać na szczegółowe pytania reporterów. Reszta grupy wcieliła się w reporterów zadających dociekliwe pytania.

Był też element zaskoczenia. Po kilku minutach na salę wszedł reporter z informacją, że do szpitala trafił w ciężkim stanie pracownik jednego z firmowych sklepów, który próbował naprawić uszkodzoną lampę.

Włączyliśmy kamery, mikrofony i światła jak na prawdziwej konferencji prasowej. Wyniki były fascynujące.

Rzecznik prasowy nie panował nad sytuacją – nie wiedział, którego eksperta wyznaczyć do odpowiedzi na zadane pytania. Eksperci mówili za długo i nie potrafili jasno wytłumaczyć co się wydarzyło. W pewnym momencie rzecznik wyszedł z sali, żeby odebrać pilny telefon. Samo życie.

Symulację konferencji prasowej nagraliśmy na video i po omówieniu wszystkich błędów i wyjaśnieniu co i jak poprawić przekazaliśmy nagranie klientowi do wykorzystania na jego wewnętrznych szkoleniach.

Na szczęście to było tylko ćwiczenie. Na pewno się przyda kiedy przyjdzie chwila prawdziwej próby.

Jeśli jesteś zainteresowany przygotowaniem i przeprowadzeniem w Twojej firmie kryzysowej symulacji, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

wtorek, 12 kwietnia 2016

15 pytań sprawdzających przygotowanie do kryzysu

Trudno wyobrazić sobie skuteczną komunikację kryzysową bez opracowania i przećwiczenia kluczowych przekazów. Jeszcze trudniej o efektywną komunikację bez aktualnego planu kryzysowego i dobrych relacji z mediami.

Oto lista 15 pytań sprawdzających poziom przygotowania organizacji do zarządzania komunikacją kryzysową:

1. Czy mamy aktualny plan komunikacji kryzysowej i czy uwzględnia on sposoby komunikacji z tradycyjnymi i cyfrowymi mediami?

2. Czy mamy politykę komunikacji w mediach społecznościowych?

3. Czy mamy listę potencjalnych sytuacji kryzysowych, szablony oświadczeń dla mediów, listę pytań najczęściej zadawanych przez dziennikarzy i gotowe odpowiedzi?

4. Czy mamy rzeczników prasowych (głównego i rezerwowego), którzy przeszli szkolenie medialne?

5. Czy wszyscy pracownicy znają nazwiska rzeczników prasowych?

6. Czy osoby uprawnione do kontaktów z mediami, w tym rzecznicy prasowi, zgadzają się upublicznić ich nazwiska i dane kontaktowe (telefon, e-mail)?

7. Czy wiemy dokładnie jakie informacje możemy przekazywać mediom i czego nie wolno mówić?

8. Czy znamy wszystkie zewnętrzne przepisy, które regulują funkcjonowanie naszej organizacji?

9. Czy mamy opracowaną i przećwiczoną procedurę monitorowania i dokumentacji kontaktów z mediami (zapytania i odpowiedzi)?

10. Czy działa program monitoringu mediów?

11. Czy program monitoringu mediów obejmuje media społecznościowe?

12. Czy znamy wszystkie media, które będą o nas mówić w przypadku kryzysu? Czy wiemy jacy dziennikarze będą się tym zajmować? Czy mamy profile zawodowe tych dziennikarzy?

13. Czy wiemy, którzy blogerzy będą pisać o naszej organizacji?

14. Czy prowadzimy aktywną politykę medialną i budujemy relacje z dziennikarzami "między" kryzysami?

15. Czy mamy opracowaną i przećwiczoną procedurę oceny skuteczności planu komunikacji kryzysowej?

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu planu komunikacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.